Honors club



Om Estrid vill vara med i THE Honors Club måste hon/vi läsa 15 minuter per dag. När det är gjort ska kupongen ovan skrivas under. Efter 18 kuponger får hon sitt pris, bl a en lunch med Mrs Wiser, foton, "special in-door recess" och en present från "Treasure Box". Och äran förstås! Det här är väldigt viktigt för Estrid just nu och det är enl henne bara böcker på engelska som gäller. Häromdagen var det gråt, sparkar i golvet och "veeem skaaha läsaa meed mig om nii äärr boorta? Liu Mei förstås tyckte vi. Efter mycket om och men bestämdes det att Estrid läser boken om The little Lamb för Liu Mei och Mina och Liu Mei läser sen på kinesiska för båda. Läsning är läsning och språket spelar inte så stor roll (det enda är förstås att Estrid kan läsa på engelska och att å, ä och ö och kinesiska tecken lite svårt just nu). Det blev en underskrift förstås och snart är hela papperet undertecknat.

Jag som gillar böcker och vill att barnen ska läsa så mycket som möjligt tycker förstås att det här är bra. Men det är klart att det sätter stor press på Estrid. Ingen vill väl vara det där barnet som inte har tillräckligt många underskrifter. Den som aldrig får den där rasten, presenten eller en lunch med Mrs Wiser.... Numera består därmed vardagskvällarna av läxor och läsning. Mina hänger med på ett bananskal. Hon har precis lärt sig att skriva M. Resten av sitt namn skriver hon som en namnteckninga a la oläslig och säger "seer u, seer u det står Mina. M och i och n och a". Men läs det inte som att Mina ligger på latsidan, nej hon har lektioner i mandarin med Liu Mei nästan varje dag, extra lektioner utöver skolan bara sådär på Liu Meis initiativ. Toppen! 

Kommentarer
Postat av: mormor

Eftersom Ni valt att bo så långt borta som möjligt från alla som vill vara den som läser och passar barnen, så får ni väl så lov att läsa 15min/dag!Tummen upp för Liu Mei och mandarinkurs och Estrid fortsätt med sparkar,gråt och att slå i dörrar det är ganska skönt att få avreagera sig-fråga mamma!Skulle också vilja,men ingen som ser o hör..kram

2011-09-18 @ 16:49:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0