Plum rain

Plum rain det låter väl härligt tänker ni. Nja jag vet inte det, tänk Monsoon weeding. Visar man sig utanför dörren blir man dyngsur och håret ligger så där fint precis efter huvudet. Vi kommer de närmaste veckorna ha en medeltemp på 30 grader och fuktighet på 80-85%.

I dagens Shanghai Daily under scope hittar jag en bra artikel med rubriken "Surviving the plum rains"
http://www.shanghaidaily.com/nsp/Feature/2011/06/15/Surviving%2Bthe%2Bplum%2Brains/
http://www.shanghaidaily.com/nsp/Feature/2011/06/15/Protecting%2Bthings%2Bfrom%2Bdampness/

Tips nr 1 bör vara att aldrig vara mer än ett steg från sitt paraply. Tur att jag fick ett finparaply i julklapp! Den regeln finns dock inte med i tidningen, antagligen för att det är en självklarhet för alla utom för oss nya.

Tipsen rör mer sådant som "avoid icy drinks and cold food" eller "keep candies and chocolates in the fridge". Ett bra tips är att ha fem droppar eucalyptus och två droppar citrusolja i tvättmaskinen när man tvättar bomull och linne! Eller så köper man små bollar som avfuktar och lägger bland kläderna, det har Liu Mei hjälpt mig med idag.  Undrar om det är som med saltet och radioaktiviteten, de små bollarna tog slut redan igår:( Denna gång är det dock expats som rusar runt i affärerna...

Nej nu ska jag umgås med kusinerna och Jim!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0