"kassasylen"

I söndags besökte vi ÄNTLIGEN "kassasylen". Bara att ta sig in och upp var ett äventyr. Vi gick in genom ingången, scannade våra väskor och hamnade i ett shoppingcenter... hmm vad hände nu? Vi frågade flera personer om vägen och slutligen hamnade vi runt hörnet. Där ställde vi oss i vår första kö, utomhus i sol och 35 grader. Därefter stod vi en stor del av förmiddagen i olika köer. Den första var en biljettkö (där man skulle stå två och två - jaha hur gör vi det med två barn som inte vill stå stilla efter att ha stått så länge i en kö (eller en mamma som inte gillar att köa alls för den delen)?), därefter kö för att lämna biljetter, sen kö för att åka hiss...ja dagen fortsätter i princip så. Jag vill inte tjata. 

Väl däruppe var det en upplevlse! 474 meter över havet och 100 våningar upp. Genom golvet, långt långt där nere, såg vi vägen och bilarna. Genom fönstren såg vi lite av Fraser (där vi bor nu), och framförallt Shanghai. Det var fint. Vi funderade på om vi kunde hänga på räckena vid fönstren - och ja det kunde vi. Flera gånger om. 

Vi var även denna gång väldigt intressanta för fotografering, lite som vi skrivit om tidigare fast mer. Barnen mest förstås, men även P var intressant och då helst ensam. Väl på väg ned, bara på 95 våningen, väntade en familj på oss utanför toaletten. Alla log och frågade om de kunde ta foton med oss och deras barn. Vi sa att det var ok om E och M ville... E ställde upp, höll barnet som ville vara med på fotot i handen och log. Mina vägrade. Men efter en stund kom hon fram och tyckte att det var ok att säga ni hao, bara hon fick hålla i oss samtidigt.  

Vi åt även lite lunch däruppe.
Pontus berättar för Estrid
-Ser du på skyskrapan där. Det hänger en vit korg på sidan, det är så de tvättar fönstren på de höga husen.
Estrid svarar
- Aha
Mina säger snabbt
- Jaa en prickig korv 
Pontus svarar
- Nej Mina ingen prickig korv. En korg.
Mina konstaterar
- Jahaa en prickig korv.....

kram
 




Kommentarer
Postat av: mormor

Ha- man ser vad man hör- prickig korv, mys ungar!

Äntligen Kassasylen, dit måste nog jag med en sväng när jag kommer.

Undrar Estrid, om alla i Kina vill ta kort med mormor med, det ska bli spännande.

Vilken tur dom har som träffar på dig som är snäll och hänger med på kort och dessutom såååååååååååå

fin o go!Tänk va kul det kommer att bli när Andrea o Manda kommer puh då blir vi nog svettig av alla fotografer!Puss o Kram

2010-09-07 @ 07:37:41
Postat av: Andrea

Hahhaha farmor, va roligt du är :)



Liiinda, vad är kassasylen för något? jag kanske inte hänger med i svängarna, men jag tror att det är en byggnad? är jag helt ute och cyklar ?



pusssar

2010-09-08 @ 16:33:16
URL: http://ddea.blogg.se/
Postat av: l

Helt rätt, du är aldrig ute och cyklar Andrea:)



Kassasylen är Minas ord för det som här kallas "kappsylöppnaren". Egentligen heter byggnaden "Shanghais World Financial Center". Vi var på 100e våningen som högst.



Men jag vet inte om vi kan vänta oss photo ops på mamma/mormor/farmor:)...



kram



Men jag vet inte om vi kan vänta oss photo ops på mamma/mormor/farmor:)...

2010-09-09 @ 17:12:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0